Съвсем скоро на българския пазар за пръв път ще излезе сензационната книга „За Фестивала в Кан с любов“ (изд. „Милениум”). Неин автор е знаменитият дългогодишен артистичен директор и президент на филмовото събитие Жил Жакоб. Той ще пренесе читателите в бляскавия свят на големите актьори и прочутите филми, останали в златната съкровищница на световното кино след триумфа си тъкмо на кинофестивала в Кан.
Поклонниците на седмото изкуство ще могат да се срещнат отблизо със своите идоли от различните епохи на киноизкуството - Микеланджело Антониони, Ингмар Бергман, Франсоа Трюфо, Федерико Фелини, Милош Форман, Вим Вендерс, Андрей Тарковски, Уди Алън, Педро Алмодовар, Акира Куросава, Мартин Скорсезе, Бернардо Бертолучи, Серджо Леоне, Били Уайлдър, Жан-Люк Годар, Джим Джармъш, Емир Кустурица, братята Коен, както и с легендарни актьори: Жан Моро, Роми Шнайдер, Анук Еме, Брижит Бардо, Катрин Деньов, Жерар Депардийо, Жулиет Бинош, Жан-Пол Белмондо, Изабел Юпер, Шон Пен, Шарън Стоун и Леонардо Дикаприо. Тези проницателни портрети и откровения на Жакоб за филмовите величия са изпъстрени със забавни, любопитни истории и анекдоти, лични преживявания, впечатления и гафове.
Книгата излиза под редакцията на известния филмов програматор и киноерудит Владимир Н. Трифонов, който има богат, над 20-годишен опит. От 2005 г. е програматор на ежегодния филмов фестивал "Киномания", продуциран от НДК, а от октомври 2013 г. - и на Филмотечното кино "Одеон". Преди това е отговарял за програмата на Euro Cinema и Дома на киното. Посещава Фестивала в Кан от 2013 г. насам.
Премиерата на "За фестивала в Кан с любов" е на 15 декември в Литературен клуб "Перото" (НДК).
- Г-н Трифонов, за пръв път у нас излиза уникална по рода си книга за света на киното, и то написана от „вътрешен човек” – Жил Жакоб, дългогодишния директор на най-елитния в света фестивал – този в Кан. Вие сте тънък познавач на седмото изкуство, с какво ви впечатли тя, когато я прочетохте за пръв път?
- Тази книга наистина е уникална тъкмо с вътрешния си поглед. Тя предлага спомените и разказите на Жил Жакоб – личност, оказала сериозно влияние върху развитието на киното поне между 1978 и 2014 г., когато реално ръководи Фестивала в Кан. Защото за съдбата на един филм, особено некомерсиален, е изключително важно той да бъде селектиран на престижен фестивал, а форумът в Кан си остава най-престижният. И тъкмо човекът, отговорен за селекцията на Фестивала, има реалното влияние да промотира или неглижира който и да е филм на голям автор. А няма жив режисьор, който да не мечтае за премиера тъкмо в Кан.
За всичко това става въпрос в тази книга – и за принципите на подбор на филмите, и за критичните откази към големи имена, и за ритуала по изкачването на стъпалата с червения килим към голямата зала „Люмиер” на специално построения през 1983 г. Фестивален дворец, намиращ се на бул. „Кроазет”, на самия бряг на Средиземно море. Но най-ценни са портретите на велики личности от света на киното – както на незабравими режисьори като Фелини и Тарковски, така и на легендарни артисти като Кари Грант, Катрин Деньов, Жерар Депардийо и куп други. В тях авторът не само анализира техния творчески път, но и споделя факти от общуването си с всеки от тях на Фестивала в Кан, които реално няма откъде другаде да бъдат научени.
- Как може да се чете книгата „За Фестивала в Кан с любов” – като енциклопедия на киното, като роман, като пикантно четиво за светския блясък и големите кинозвезди зад кадър...?
- Тази безценна книга е всичко изброено едновременно. Тя е и енциклопедия, тъй като дава ценна информация и за забравени легенди на киното (примерно френските киноикони Мишел Морган и Даниел Дарийо), и за днешни любимци като Леонардо Дикаприо. Тя е и роман, защото това е романът на живота на самия автор Жил Жакоб, започнал връзката си с Фестивала в Кан като кинокритик още през 1965 г., за да се издигне до артистичен директор и президент на събитието. Тя е и любопитно четиво с куп задкулисни подробности от кухнята на Фестивала. А е и учебник по правене на кинофестивали – от организацията, през концепцията на селекционера, до съзнанието каква огромна отговорност лежи върху него за собствените му естетически решения.
- За кои филмови звезди и знаменити режисьори прочетохте нещо, което силно ви заинтригува?
- Много ме развълнуваха текстовете на Жакоб за Жулиет Бинош, Фелини, Тарковски, Алмодовар, дори за Ларс фон Триер, обявен по негово време за персона нон грата на Фестивала заради непремерени пронацистки изказвания на пресконференцията за филма му „Меланхолия“ през 2011 г. Дори и да звучат умерено критично на места, всеки от тези портрети е искрено обяснение в любов към таланта и мястото в пантеона на киното на всеки от тези велики творци.
- Бихте ли разказали любопитни подробности за някои от звездите – герои в книгата?
- Научих например, че Франсоа Трюфо е имал връзка с Катрин Деньов. Но той снима съвсем като влюбен - както в киното, така и в актрисите си - всяка прекрасна артистка, на която поверява главна роля: и Жан Моро, и Франсоаз Дорлеак (рано загиналата сестра на Катрин), и Фани Ардан (от която има дъщеря).
Или как веднъж Скорсезе не могъл да мигне в най-луксозния хотел на "Кроазет" - "Карлтън", заради среднощната врява по булеварда и партитата на плажа, който е съвсем пред хотела, та се принудил да замъкне матрака си в банята, за да се спаси от шума.
- Познавате ли се с Жил Жакоб и как той прие новината, че книгата му ще бъде издадена в България?
- Не се познавам лично с Жил Жакоб. Просто миналата година по време на Фестивала се озовах на скромната му премиера, където имах късмета и да се сдобия с автограф от него. Преди да ми надпише книгата си, той само ме попита: „От колко години посещавате Фестивала?”./Ретро.бг/
Поклонниците на седмото изкуство ще могат да се срещнат отблизо със своите идоли от различните епохи на киноизкуството - Микеланджело Антониони, Ингмар Бергман, Франсоа Трюфо, Федерико Фелини, Милош Форман, Вим Вендерс, Андрей Тарковски, Уди Алън, Педро Алмодовар, Акира Куросава, Мартин Скорсезе, Бернардо Бертолучи, Серджо Леоне, Били Уайлдър, Жан-Люк Годар, Джим Джармъш, Емир Кустурица, братята Коен, както и с легендарни актьори: Жан Моро, Роми Шнайдер, Анук Еме, Брижит Бардо, Катрин Деньов, Жерар Депардийо, Жулиет Бинош, Жан-Пол Белмондо, Изабел Юпер, Шон Пен, Шарън Стоун и Леонардо Дикаприо. Тези проницателни портрети и откровения на Жакоб за филмовите величия са изпъстрени със забавни, любопитни истории и анекдоти, лични преживявания, впечатления и гафове.
Книгата излиза под редакцията на известния филмов програматор и киноерудит Владимир Н. Трифонов, който има богат, над 20-годишен опит. От 2005 г. е програматор на ежегодния филмов фестивал "Киномания", продуциран от НДК, а от октомври 2013 г. - и на Филмотечното кино "Одеон". Преди това е отговарял за програмата на Euro Cinema и Дома на киното. Посещава Фестивала в Кан от 2013 г. насам.
Премиерата на "За фестивала в Кан с любов" е на 15 декември в Литературен клуб "Перото" (НДК).
- Г-н Трифонов, за пръв път у нас излиза уникална по рода си книга за света на киното, и то написана от „вътрешен човек” – Жил Жакоб, дългогодишния директор на най-елитния в света фестивал – този в Кан. Вие сте тънък познавач на седмото изкуство, с какво ви впечатли тя, когато я прочетохте за пръв път?
- Тази книга наистина е уникална тъкмо с вътрешния си поглед. Тя предлага спомените и разказите на Жил Жакоб – личност, оказала сериозно влияние върху развитието на киното поне между 1978 и 2014 г., когато реално ръководи Фестивала в Кан. Защото за съдбата на един филм, особено некомерсиален, е изключително важно той да бъде селектиран на престижен фестивал, а форумът в Кан си остава най-престижният. И тъкмо човекът, отговорен за селекцията на Фестивала, има реалното влияние да промотира или неглижира който и да е филм на голям автор. А няма жив режисьор, който да не мечтае за премиера тъкмо в Кан.
За всичко това става въпрос в тази книга – и за принципите на подбор на филмите, и за критичните откази към големи имена, и за ритуала по изкачването на стъпалата с червения килим към голямата зала „Люмиер” на специално построения през 1983 г. Фестивален дворец, намиращ се на бул. „Кроазет”, на самия бряг на Средиземно море. Но най-ценни са портретите на велики личности от света на киното – както на незабравими режисьори като Фелини и Тарковски, така и на легендарни артисти като Кари Грант, Катрин Деньов, Жерар Депардийо и куп други. В тях авторът не само анализира техния творчески път, но и споделя факти от общуването си с всеки от тях на Фестивала в Кан, които реално няма откъде другаде да бъдат научени.
- Как може да се чете книгата „За Фестивала в Кан с любов” – като енциклопедия на киното, като роман, като пикантно четиво за светския блясък и големите кинозвезди зад кадър...?
- Тази безценна книга е всичко изброено едновременно. Тя е и енциклопедия, тъй като дава ценна информация и за забравени легенди на киното (примерно френските киноикони Мишел Морган и Даниел Дарийо), и за днешни любимци като Леонардо Дикаприо. Тя е и роман, защото това е романът на живота на самия автор Жил Жакоб, започнал връзката си с Фестивала в Кан като кинокритик още през 1965 г., за да се издигне до артистичен директор и президент на събитието. Тя е и любопитно четиво с куп задкулисни подробности от кухнята на Фестивала. А е и учебник по правене на кинофестивали – от организацията, през концепцията на селекционера, до съзнанието каква огромна отговорност лежи върху него за собствените му естетически решения.
Владимир Н. Трифонов
- Много ме развълнуваха текстовете на Жакоб за Жулиет Бинош, Фелини, Тарковски, Алмодовар, дори за Ларс фон Триер, обявен по негово време за персона нон грата на Фестивала заради непремерени пронацистки изказвания на пресконференцията за филма му „Меланхолия“ през 2011 г. Дори и да звучат умерено критично на места, всеки от тези портрети е искрено обяснение в любов към таланта и мястото в пантеона на киното на всеки от тези велики творци.
- Бихте ли разказали любопитни подробности за някои от звездите – герои в книгата?
- Научих например, че Франсоа Трюфо е имал връзка с Катрин Деньов. Но той снима съвсем като влюбен - както в киното, така и в актрисите си - всяка прекрасна артистка, на която поверява главна роля: и Жан Моро, и Франсоаз Дорлеак (рано загиналата сестра на Катрин), и Фани Ардан (от която има дъщеря).
Или как веднъж Скорсезе не могъл да мигне в най-луксозния хотел на "Кроазет" - "Карлтън", заради среднощната врява по булеварда и партитата на плажа, който е съвсем пред хотела, та се принудил да замъкне матрака си в банята, за да се спаси от шума.
- Познавате ли се с Жил Жакоб и как той прие новината, че книгата му ще бъде издадена в България?
- Не се познавам лично с Жил Жакоб. Просто миналата година по време на Фестивала се озовах на скромната му премиера, където имах късмета и да се сдобия с автограф от него. Преди да ми надпише книгата си, той само ме попита: „От колко години посещавате Фестивала?”./Ретро.бг/
0 коментара:
Публикуване на коментар